۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۵۷۴۸۸۵
رحیم پور ازغدی در جمع طلاب حوزه علمیه قم:

عدم برخورد قاطع با مفسدان مردم را بدبین می کند| حوزه و دانشگاه پاسخگوی نیازهای نظام باشند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اقدام قاطع در برخورد با مفسدان و مسؤولان خطاکار، عدم برخورد جدی با مفسدان را سبب بدبینی مردم به نظام دانست.
تجمع بزرگ علما ، اساتید و طلاب برای مطالبه عدالت اقتصادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز در تجمع اعتراضی طلاب و اساتید حوزه علمیه قم نسبت به مشکلات اقتصادی کشور که در مدرسه فیضیه قم برگزار شد، با بیان این که حوزه و روحانیت در کنار مردم و همراه گرفتاری های آنان ایستاده است، گفت: پیام تجمع طلاب این است که خود را از طبقات مستضعف جدا نمی داند بلکه اکثر طلاب از اقشار مستضعف جامعه هستند.

وی افزود: انقلابی که از قم آغاز شده باید در قم پاسداری نظری و اجتهادی و عملی و اجتماعی شود، پیام دیگر تجمع این است که حوزه و روحانیت اعلام می کند نظام و انقلاب را از خود جدا نمی دانیم و اگر امر به معروف و نهی از منکر می کنند برای این است که روند کارها اصلاح شود.

رحیم پور ازغدی اظهار داشت: حوزه پیام می دهد که جزو پایین ترین اقشار اقتصادی جامعه هستیم و این که گفته می شود حکومت آخوندی وجود دارد چیزی برای توده طلاب نیاورده است، طلاب می گویند که در کنار اقشار محروم هستند و اجازه نمی دهند که بین مردم و انقلاب به دلیل برخی عملکردها فاصله بیفتد.

وی ادامه داد: این نشست یعنی روحانیت در کنار مردم است و برای حل مشکلات آن ها دغدغه دارد، طلاب می خواهند از مسؤولان در مسیر انقلاب حمایت کرده و مسؤولانی را که دچار فساد شدند یا کارآمدی کافی  را ندارند نهی از منکر کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که برخی می خواهند طلاب و حوزه را چند تکه کنند، ابراز داشت: می گویند برخی طلاب جوان افراطی و انقلابی بی سواد هستند و برخی  دیگر انسان های با سوادی هستند که از ابتدا با امام همراهی نکردند و نظام برایشان فرقی نمی کند، همچنین دسته ای افراد رده بالا هستند که انقلاب را قبول دارند اما معتقد به سکوت هستند.

وی عنوان کرد:و این تجمعات برای جنجال نیست بلکه هدف امر به معروف و نهی از منکر و کمک به محرومان و مسؤولان سه قوه و کمک به حل مشکلات است.

استاد حوزه و دانشگاه هدف اصلی دشمن را زدن بنیان نظام اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: حرکتی که از قم ۴۰ سال پیش آغاز شد جهان را تحت تاثیر قرار داده اما نسل جدید حوادث انقلاب را ندیده و ممکن است تصور کند که حرف های انقلاب درست و کارساز نیست.

وی اضافه کرد: معیار مشروعیت نظام و مسؤولان وابسته به همان شعار ابتدای انقلاب یعنی «برادری برابری حکومت عدل علی» است؛ دشمن با کمک برخی داخلی ها می خواهد ریشه نظام را بزند و القا کند که انقلاب حرفی برای گفتن ندارد و همه مسؤولان آن فاسد یا بی عرضه هستند.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه مردم سوال می کنند چگونه یک فرد بعد از ۴۰ سال هزار میلیارد به دست آورده است،گفت: امروزه دشمنان ولایت فقیه را مورد هجمه قرار می دهند و القا می کنند که نهایت حکومت دینی اسلام و تشیع بدبختی است؛ بیشترین شهید را از نظر صنفی طلاب داده اند اما می خواهند تمام روحانیت و نظام را فاسد جلوه دهند.

وی با اشاره به سوء مدیریت های برخی مسؤولان  افزود: برخی با تصمیم های عجیب یک مرتبه بیت المال را حیف کرده و هزاران خانواده را زیر و رو می کنند هرکس کاری کند که افکار عمومی تصور کنند فساد سیستماتیک شده باید پاسخگو باشد، چگونه ۷۰ درصد قاچاق از گمرک صورت می گیرد؟ چگونه درباره سکه و ارز این گونه تصمیم می گیرند، آیا این موارد خیانت است یا سفاهت؟ این همه شبهات در رسانه ها پمپاژ می شود اما چرا پاسخ نمی دهند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که در انقلاب اسلامی اصولگرا و اصلاح طلب نداریم، اظهار داشت: مساله اصلی انقلابی و غیر انقلابی بوده و ملاک عدالت است، ملاک این است که مردم مایوس نشوند و با هرکس که فساد می کند باید برخورد کرد.

وی ادامه داد: برادران رؤسای قوا دارای اتهاماتی هستند که مسؤولان باید پاسخ دهند، البته امیدواریم این موضوعات دروغ باشد اما چرا برای مردم توضیح نمی دهند؟ رییس دستگاه قضا اعلام کرد که اسامی قضات فاسد اعلام می شود پس چرا اعلام نمی کنند مگر رهبری نفرمود قاضی و دادستان فاسد باید به مردم معرفی شود؟

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که وقتی برخورد علنی نشود مردم به قوه قضائیه مشکوک می شوند، ابراز داشت: وقتی نهادها درست عمل نمی کنند مردم تصور می کنند همه مسؤولان فاسد هستند، از این رو سوال های بی جواب باید پاسخ داده شود.

وی عنوان کرد: اگر در سرزمین پیرو اسلام ناب عرفان های کاذب وجود دارد تقصیر حوزه های علمیه است چون جامعه تشنه معنویت هستند و کسی این معنویت را درست ارائه نداده است، درباره علوم انسانی اسلامی نیز حوزه باید در میدان بوده و پاسخگو باشد.

رحیم پور ازغدی با ابراز تأسف از این که لیست بدهکاران بانکی بعد از سال ها هنوز منتشر نشده است، خاطرنشان کرد: وقتی اسامی افراد متخلف  مفسد را نمی گویند مردم نسبت به همه بد بین می شوند، در حالی که مسؤولان شریف و پاک بسیار هستند اما چون نهادها درست عمل نکردند به این مسؤولان سالم نیز ظلم می شود، اگر مجلس و قوه قضائیه درست به وظایف خود عمل می کردند وضعیت اینگونه نبود.

وی دهه چهارم انقلاب اسلامی را دهه خطر استحاله و انحراف نظام دانست و اضافه کرد: نسل جدید خیلی از مسائل اطلاع ندارد و از سوی دیگر عده ای که سابقا انقلابی بودند امروز تحت وسوسه پول و قدرت مبانی امام و انقلاب را فراموش کرده اند و خطر انحراف وجود دارد.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: دشمنان می خواهند اسلام سیاسی بی آبرو شده و بگوید که فساد سیستاماتیک همه کشور را گرفته است و مقصر را اصل اسلام، تشیع و ولایت فقیه جلوه دهند، در این تجمعات بنا بر تضعیف قوا نیست رهبری فرمودند که باید بمانند و کار کنند و پاسخگو باشند؛ دامن زدن به یأس و تضعیف قوا و سکوت درباره وضع موجود هرگز درست نیست.

وی افزود: ما نهایت اقتصاد برجامی را دیدیم که نتیجه آن آشفتگی اقتصادی و ناامیدی در بخشی از جامعه است، چه وعده هایی که ندادند و گفتند چرا مرگ بر آمریکا و حرف های تند می زنید اما نتیجه کار را دیدیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: نمی شود شعار مرگ بر آمریگا و انگلیس بدهیم و دنبال اقامت در آنجا باشیم، البته تعداد چنین افرادی محدود است اما چون با این تعداد محدود برخورد نشده تصور می شود که این مسائل همه گیر است.

وی افزود: به جای این که با حقوق های نجومی برخورد شود برای آن قانون وضع کردند، همه مشکلات را به برجام گره زدند در حالی که هرگاه عقب نشستیم توهین ها و تهدیدهای آمریکا بیشتر شد، در دهه 70و 80 هم مذاکره کردیم اما بوش اعلام کرد که ایران محور شرارت است یعنی هرچه کوته بیاییم دشمن پر رو تر می شود.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: مذاکرات بسیاری انجام شد اما نتیجه نداشت، همه چیز را در مذاکرات کنار گذاشتیم تا اقتصاد درست شود اما خبری نشد، می گویند دموکرات ها خوب هستند و جمهوری خواهان به گونه ای دیگر عمل می کنند و الان به فکر اروپا هستند در حالی که همه آن ها خیانت می کنند و دشمن هستند.

وی با تأکید بر این که راهکارهای حل مسائل اقتصادی و مشکلات نظام باید توسط حوزه ارائه شود، ادامه داد: صرف تجمع خوب است اما کافی نیست حوزه از مرجعیت تا طلبه به لحاظ نظری و عملی وظیفه دارد، حوزه باید به اجتهاد اقتصادی و فقه حکومتی بپردازد، برخی درس خارج ها به جای این که حکومت اسلامی و دینی را تئوریزه کنند خروجی آن ها فقه سکولار است؛ طهارت و نجاست گفتن که هنر نیست باید مسائل حل نشده را جواب داد.

رحیم پور ازغدی با بیان این که اجتهاد به معنای جواب مسائل حل نشده است، ابراز داشت: بخشی از دروس خارج باید بر اساس نیازهای مردم و نظام باشد، گاهی درباه مسائل درجه پایین حساسیت وجود دارد اما درباره مسائل درجه یک حساسیت لازم را نمی بینیم.

وی عنوان کرد: یک علت متهم کردن ناکارآمدی نظام، بی سوادی برخی حوزویان  و دانشگاهیان و بی نتیجه بودن برخی دروس خارج است، این همه دکتر و مهندس در جامعه وجود دارد اما چرا مشکلات را حل نمی کنند؟

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: هنوز بعد از 40 سال بحث می کنند که بانک ها ربوی هستند یا غیر ربوی به شمار می روند، این همه حوزوی و دانشگاهی مدعی وجود دارد اما پاسخگوی نیازها نیستند، مدیریت اقتصادی دانشگاه و فقه مدیرتی و حکومتی حوزه کجاست؟ فقه دان زیاد داریم اما مجتهد کم است.

وی اضافه کرد: مسؤولان باید پاسخگوی مسائل باشند و نشان دهند که پاک هستند و باید با مفسدان برخورد قاطع کنند، روش حکومت قبل نباید با روش اسلامی در جمهوری اسلامی وجود داشته باشد و نباید شاهد چپاول و ناحقی ها باشیم، باشد همه مسائل توطئه دشمن و جنگ روانی نیست، وضعیت باید به گونه ای باشد که کسی جرأت دست اندازی به بیت المال نداشته باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: رهبری بارها و بارها بر مبارزه جدی و قاطع با فساد تاکید کردند اما اقدام لازم از سوی مسؤولان انجام نشده است، کشور تشنه فعالیت اقتصادی سالم و سرمایه گذاری درست است، امانت و صداقت باید در کشور حاکم باشد تا مردم احساس ناامیدی نکنند./1323/

ارسال نظرات